Skolebyt i Longelse - dag 2

Tirsdag på Langeland - og uden mor og far! Hvad kan man dog ikke finde på?
Læs beretningen fra tre af deltagerne. Dagens dagbog er udfyldt af Simone, Tina og Pia

18.05.2000
Kim Thorsen, samt elever fra Vester Nebel skole

15 lærere og 80 elever rejste i to hold med toget fra Esbjerg til Longelse, og det er kun skolens pedel der er blevet hjemme, for at hjælpe eleverne fra Longelse, der indtager Vester Nebel skole - og by i de kommen de tre døgn.

Her på vesternebel.dk giver, vi traditionen tro, eleverne plads til at skrive og vise billeder fra turen.

18. maj kl. 19:30

Det tog en halv dag at komme til Longelse skole på Langeland – helt nøjagtig 5 ½ time.

Kl. 8.00 steg vi (1.-2.-4.-5. klasse )på bussen, som kørte os til toget i Esbjerg. Vi kørte til Fredericia, hvor der var 45 minutters ophold. Derefter fortsatte vi over Odense direkte til Svendborg.

Turens højdepunkt var, da vi endelig kunne åbne vores medbragte madpakke, som i dagens anledning var ekstra spændende. Den smagte simpelt hen så godt.

I toget spillede vi kort, hørte musik, sov og hyggede os.

I Svendborg blev vi afhentet af en lokal bus, som i løbet af en halv times tid kørte os over Svendborgsundbroen til Tåsinge, videre over Siø og over Langelandsbroen til Rudkøbing. Ca. 13.30 ankom vi til Longelse skole.

Nu fandt vi det klasseværelse, som vi skulle overnatte i. Vi kiggede os rundt på skolen, indtil de andre kom en time senere. Vi fik boller og saftevand.

Kl. 16.00 spillede vi en rundbold turnering i strålende solskin. Her er en beachvolley bane, masser waveboards, som vi suser rundt på. Vi spiller også fodbold i skolegården.

Alle er godt humør, og vi har det sjovt.

Til aftensmad fik vi lasagne, flutes og en supersalat.

Julie, Frederikke og Theresa

Der er mange flere billeder i "Fotogalleriet", klik her!

Som I nok har kunnet se på nogle af billederne, så havde vi en rigtig god aften efter aftensmaden – mandag aften.

Sammen med Claus, Jørgen, Vibeke og Rigmor gik en flok elever de knap 3 km ned til den flotte strand, hvorfra vi kunne se fragtskibe, en færge, lystbåde og endda en stor cruise båd, sejle forbi.

Der blev leget lidt i strandkanten, inden vi igen gik tilbage til skolen.

Hjemme på skolen læste Henriette en historie til stille og beroligende musik, mens 30 elever parvis gav hinanden massage. – Det var den rene nydelse.

René og  Christina havde tændt bål, hvorpå man kunne riste skum fiduser
med kiks. Christian Præst stod for en basket kamp med ca. 15 elever - vældig sjovt.

Selvom vi gik i seng ved 22 – tiden, så blev klokken næsten 24, inden vi faldt i søvn.

Vi kunne simpelt hen ikke lade være med at snakke !

Tirsdag den 19. Maj.

Morgenmad kl. 7 og derefter af sted til Skovsgård Gods med bus. Her havde Trine og Louise i samarbejde med naturvejlederen på Godset tilrettelagt et spændende program for hel formiddagen: Vi optog fuglestemmer, stegte ukrudtsbøffer, som smagte rigtig godt.

Vi var iført vaders ude i
voldgraven for at finde vanddyr. Ude i skoven fandt vi vinbjergsnegle, biller og edderkopper, som vi arrangerede væddeløb med. Vi var også på gps- løb.

Madpakkerne blev spist, og vi kørte til Dovns Klint, hvor vi så vilde heste. Ude på klinten krøb vi på maven for at se ud over vandet. Vi gik også ned på stranden og soppede, og samlede sten.

Nogle drenge nåede at blive godt våde, selvom vandet var hunde koldt.

Langelandsfortet var sidste punkt på dagens program. Vi så u – både, draken fly, en minestryger, bunkers.

Vi gik selv rundt, og det var meget interessant.

I aften skal vi have grill mad, som 4. – 5. klasse skal stå for. Uhm.

Simone, Tina og Pia

Der er mange flere billeder i "Fotogalleriet" klik her!

Onsdag den 20. maj

Så er endnu et skolebyt vel overstået. Vi har endnu en gang oplevet den helt specielle og vidunderlige oplevelse det er når vi, som skolebytter havner et tilfældigt sted i Danmark.

Denne gang var det så Longelse på Langeland. Og der er så sandelig mange spændene ting at opleve her. Vi har vadet i søer, lyttet til fugle, spist frikadeller lavet af skvalderkål og brændenælder.

Vi har ligget på maven på den høje klint, været nede i en ubåd, rørt ved rigtige jetjager. Vi har spist snolder, grillet, grinet, leget, leget og leget. Alle disse ting er foregået under den skinnende sol, fra en skyfri himmel.

Det bliver en flok trætte børn, med en stor oplevelse i bagagen i får hjem til nogle velfortjente fridage. Til slut vil jeg sige tak til alle der har hjulpet med turen. Med bollebagning og kagebagning, trailer lån og mange andre ting.

- Og selvfølgelig; tak for lån af børn.

Venlig hilsen

Jørgen Ahlquist

Se alle 67 billeder fra turen, klik her!

Vesternebel.dk ejes af sogneforeningen i Vester Nebel. Hjemmesiden har til formål at være lokal budbringer og informationskilde. Redaktionelt stof, der ønskes bragt på hjemmesiden, kan indleveres til redaktørerne, der vil gøre brug af informationer, de finder relevant for hjemmesidens brugere.

> Kontakt til webmaster og redaktør