Et lystfiskereventyr

Fiskerhistorier plejer at være bedst for dem der fortæller dem. Men her er en medrivende og dramatisk beretning, om den dag Folmer Schmidt besluttede sig for, at fange sin første laks i dansk fiskevand.

Om formiddagen den 2. april var jeg på fisketur ved Varde å med min fluestang. Denne gang ville jeg prøve at fiske ved golfbanerne, hvor der er lavet nye sving.

Jeg fiskede først på stykket opstrøms broen, for her kendte jeg stykket. Da jeg havde fisket ca. 1 time gik turen under broen til de nye sving. Jeg gik direkte til første sving. Her startede jeg mit fiskeri. Efter få kast fik jeg så bid af noget stort.

Fisken blev ved bunden. Jeg lagde stor pres på fisken. Men den ville ikke vise sig. Efterhånden kom der

fiskere til, fra nær og fjern. Jeg fik fortalt af tilskuerne hvor jeg skulle passe på, og i hvilken retning der var bedst at få fisken til at gå.

Der gik en halv time inden vi kunne se fisken. Efter ca. 3 kvarter kom fisken igen op i overfladen og gik så nedstrøms. Da jeg fulgte fisken langs åen løsnede fluelinen sig fra skydelinen, og linen forsvandt ud af øjerne på stangen.

Inden fluelinen nåede vandoverfladen, lagde jeg fluestangen og svømmede ud og fik fanget enden af fluelinen. Heldigvis var der en gut, der havde et enormt stor fangstnet, med et ca. 2 meter langt håndtag han stak ud til mig, da jeg kom tilbage med linen i hånden.

Jeg kom hurtigt op på benene og trak linen ind. Fisken var der stadig. Heldigvis var fisken efterhånden ret afkræftet efter den lange fight. Så fisken fulgte med helt ind til bredden hvor gutten landede den med sit store net.

Det viste sig at være en laks på 105 cm og vægt på 12,7 kg. Jo, jeg blev våd, men kom aldrig til at fryse.

Med venlig hilsen
Folmer Schmidt.

Øvrige nyheder

Nyhedsbreve fra vesternebel.dk

Modtag en mail, når vi har nyttige nyheder. Så er du altid informeret om, hvad der sker i dit nærområde.

Klik her for at tilmelde dig.

Vesternebel.dk ejes af sogneforeningen i Vester Nebel. Hjemmesiden har til formål at være lokal budbringer og informationskilde. Redaktionelt stof, der ønskes bragt på hjemmesiden, kan indleveres til redaktørerne, der vil gøre brug af informationer, de finder relevant for hjemmesidens brugere.

> Kontakt til webmaster og redaktør